Mazanie motoru pioniera

18. prosince 2008 v 15:40 | admin |  informácie
Dvoudobý motor je mazán směsí benzínu s motorovým olejem. Motor nasává do prostoru pod pístem (pomocí podtlaku) rozprášenou směs, přičemž se benzín se vzduchem odpařuje a olej kondenzuje na součástkách motoru (ložiska, vnitřní plocha válce, píst…). Mazání je tedy zajištěno oběhem směsi v motoru - proto se nazývá "oběhové mazání". Z toho vyplývá, že aby byl motor dostatečně mazán je bezpodmínečně nutné, aby v něm cirkulovala směs. Nevhodné je proto především brždění motorem, kdy bez plynu jedete z kopce. V tomto případě se motor jen velmi málo maže a hrozí jeho zadření. Když už ale někdy motorem brzdíte, tak aspoň chvílemi vymáčkněte spojku a motor naprázdno "protůrujte".

Mísící poměr

Mísící poměr je dán výrobcem. U pionýrů to bývá poměr standardně 1:33, při záběhu 1:25. Tento poměr není dán ani tak nižší kvalitou tehdejších olejů, jako spíš konstrukcí motoru. Horní ojniční ložisko je tvořeno bronzovým pouzdrem a to se musí mazat víc, než třeba novodobější jehlová ložiska.

Minerální oleje X syntetické a polosyntetické oleje

Někdo si myslí, že když koupí kvalitní (drahý) olej, tak udělá motoru jen dobře. Je pravda, že kvalitní syntetické a polosyntetické oleje mnohem lépe mažou, ale není správné s jejich použitím snižovat i mísící poměr. Syntetické oleje dokáží umazat válec snad i při poměru 1:100, ale ložiska a bronzové pouzdro ("futro") prostě neumažou, ty nejsou stavěné na malé množství (byť kvalitního) oleje, ale na množství větší. Nějaká olejová "homeopatika" jim moc nepomůžou. Takže třeba válec a pístní kroužky vydrží, ale budete muset měnit ložiska a dávat repasovat klikovku, což vyjde mnohem dráž, než výbrus.
Nepopiratelná výhoda drahých olejů je jejich dobré hoření a tudíž malé zanášení motoru. Ve spalovacím prostoru (píst a hlava) se vytváří mnohem míň karbonu, nebo se tam nevytváří vůbec a ve výfucích se také nevytvářejí usazeniny.
Dejte si ale pozor! Nikdy nepřecházejte z minerálních olejů na kvalitnější a dražší polysyntetické nebo syntetické oleje. Další, v tomto případě špatnou, vlastností je, že tyto oleje usazeniny v motoru nejen že nevytváří, ale naopak je rozpouští. Takzvaný karbon, který se usazuje ve spalovacím prostoru je vlastně jakoby kámen a při rozpouštění se z něj pomalu stává písek, který válec pomalu vydírá - čímž se velice rychle snižuje životnost motoru.

Olej M2T

Motory Jawa 50 byly původně konstruované na olej M6A, což je klasický motorový olej pro čtyřtaktní automobilové motory. M2T je navržen přímo pro dvoutaktní motory, dobře se spaluje a dobře maže. V podstatě i když do pionýra dáváte nejlevnější olej - M2T, tak mu dopřáváte lepší olej, než na který byl stavěný. Nevýhodou oleje M2T jsou ale usazeniny, které vznikají při ne úplně dokonalém spálení. Tyto usazeniny (karbon) musíte po pár tisících km odstraňovat - "dekarbonovat".
I když je mazací účinek tohoto oleje celkem dobrý, nedoporučil bych měnit mísící poměr, který má být 1:33.

Kvalitnější minerální a polysyntetické oleje

Nejčastěji používaný "kvalitnější" minerální olej je Mogul TSF. Tento olej je hodně rozšířený a dokonce je přímo doporučený značkou Jawa. Má menší kouřivost než M2T, lépe maže a nezanáší tolik spalovací prostor a výfukovou soustavu. Další výhodou je jeho modré zbarvení - určitě si nespletete kanystry s naředěným a čistým benzínem. Je ale poměrně drahý, na to, že je to minerální olej, stojí celkem dost (cca 170 Kč/litr - červenec 2008). Další rozšířené oleje jsou zn. Castrol, ty jsou ale zbytečně předražené (ve všech svých třídách kvality). Z vlastních zkušeností vám můžu doporučit minerální olej Shell SX2 Advance. Parametry odpovídá Mogulu TSF, možná je i trochu lepší. Jeho cena se pohybuje kolem 105 Kč/litr (červenec 2008).
Další ještě kvalitnější, ale bohužel málo rozšířený a hůř sehnatelný je polosyntetický olej Motul 510. Jeho cena je o málo vyšší než cena minerálů (cca 210 Kč/litr, přes dealery i 170 Kč/litr) a je to prakticky to nejlepší, co Jawě můžete dopřát (cokoli dražšího je už zbytečná investice).
Závěrem bych dodal, že mísící olej při použití kteréhokoli výše uvedeného kvalitnějšího oleje můžete snížit cca na 1:40, s rizikem horšího mazání kluzného bronzového ložiska i 1:50.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 stadak stadak | 18. října 2014 v 21:52 | Reagovat

souhlasím....nepoužívat M2T-je to nejhorší olej.
Vyčistit hlavu,píst,výfuk a přejít na jiný a kvalitní olej..nej MOTUL a uvidíte rozdíl

2 RADOS RADOS | 18. října 2014 v 22:00 | Reagovat

M2T? Naprosto souhlasím,dnes je jeho kvalita na bodu mrazu-NEPOUŽÍVAT v žádném případě!!!!!
Vyčistit,viz příspěvek a požít jiný olej pro 2T. A opravdu MOTUL je vynikající...kouřivost minimální,tišší a živější chod motoru,čistá svíčka atd.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama